Het 'waarom' achter de data

Big data. Iedereen heeft het erover. Als je er niet aan doet, tel je niet meer mee, zeggen ze. Allemaal leuk en aardig maar de haast om iedereen zo veel mogelijk willekeurige data te laten verzamelen mist ergens ook een werkelijk doel. Ben je data aan het tellen om alleen maar mee te tellen? Want, wat doe je met alle data die je verzameld hebt? Wat is de betekenis ervan? Zolang je niet begrijpt wat achter al die data werkelijk aan de gang is, zelfs al doe je liever aan kleine data dan big data, dan blijft het lastig die data daadwerkelijk voor iets nuttigs te gebruiken.

De oplossing is het ‘waarom’ achter de data onderzoeken en begrijpen. Stel dat je verzamelde data je vertelt, dat je marketingcampagne weinig effectief is in bepaalde markten en de verkoop daar achterblijft. Handig om te weten waar het misgaat maar je moet nog steeds achter zien te komen waarom het daar niet wil lopen als je daaraan iets wilt kunnen doen. Als de data erop wijst dat klanten op dinsdag online rondsnuffelen en naar de winkels komen op vrijdag, dan moet je nog steeds weten waarom de artikelen die ze bekeken hebben niet als warme broodjes snel uitverkocht raken. Of misschien wil het maar niet lukken het percentage vaste klanten omhoog te krikken. Wat je daarbij nodig hebt is een heldere kijk op de reden waarom je klanten zo weinig zin hebben om terug te komen. Totdat je de werkelijke reden waarom hebt gevonden, kom je geen steek verder.

Weten waarom is niet alleen nodig als er problemen zijn maar is natuurlijk ook erg handig wanneer je het bedrijf verder wilt laten groeien. Die kennis en inzichten helpen je gerichte keuzes te kunnen maken in plaats van schieten met hagel. Want het feit dat het werkt in geval A wil niet automatisch zeggen dat het in geval B ook gaat werken. Om groei te realiseren door meer van de juiste dingen te doen, moet je natuurlijk wel eerst weten waarom die dingen juist zo goed werken.

Darla van de Riet helpt haar klanten graag bij het zoeken naar het ‘waarom’ achter de data. Ze is expert in het gebruik van kwalitatieve analyses en diepte-onderzoek om erachter te komen wat de werkelijke bron van het probleem is, en te kunnen ontdekken waarom sommige zaken werken en anderen niet. Als bedrijfskundig adviseur heeft ze een brede ervaring en achtergrond, wat haar goed in staat stelt de nodige diepe, en toch objectieve kennis van het bedrijf snel op te bouwen. Ze doorgrondt het bedrijf zowel vanuit het perspectief van de eigenaar als van de klant om snel de knelpunten op te sporen. Onderzoek toont aan dat klanten vaker bereid zijn eerlijk en uitgebreide feedback te geven wanneer ze met een onafhankelijke derde partij praten dan wanneer ze voor het bedrijf een enquête invullen. Als je echt wilt weten wat de werkelijke – en werkbare – antwoorden zijn achter die score op je KPI-klanttevredenheid, dan kun je niet anders dan dieper graven om het ‘waarom’ te ontdekken. En Darla van de Riet kan je zeker daarmee helpen.

Wil je meer weten? Neem even contact via darla @ rietconsulting.nl, of bel/sms/whatsapp naar (+31) 06 – 511 51 982